Cum scăpăm de oboseală

06 nov Cum scăpăm de oboseală

Te simți sleit de puteri, dar nu știi de ce? Soluția s-ar putea să fie mai simplă decât crezi.

Oboseala nu este inevitabilă. Doar că este adesea dificil să păstrezi o rutină zilnică a exercițiilor fizice, să dormi regulat și să ții stresul sub control – activități care ne susțin nivelul energiei de-a lungul zilei. Încearcă să faci doar câteva mici modificări în stilul de viață și află ce funcționează pentru tine.

  1.    Alimente cu aport de energie

Alimentele care te fac să tânjești după un pui de somn sunt bogate în carbohidrați cu absorbție rapidă.

Toți carbohidrații din dieta ta – care provin din fructe, legume, cereale, dulciuri – intră în corp sub formă de zaharuri. Unele alimente se digeră lent (legumele bogate în fibre), iar altele, așa cum sunt bomboanele, de exemplu, se absorb imediat. În prima fază, acestea din urmă îți dau un plus de energie, dar odată ce au părăsit organismul,  te vei simți somnoros și obosit.

Iată de ce: atunci când nivelul de zaharuri din sânge crește, pancreasul produce hormonul numit insulină, care transportă glucoza spre celule, unde este stocată pentru a fi folosită mai târziu. Când în sânge există prea mult zahăr, prea mult timp (ani de zile), corpul s-ar putea să nu producă suficientă insulină și să se instaleze diabetul tip 2. În plus, există și riscul de obezitate și boli ale inimii.

Renunță pe cât posibil la carbohidrații cu absorbție rapidă și vei evita aceste probleme pe termen lung. Înlocuiește-i cu fibre și carbohidrați care se digeră mai lent și vei vedea că, deși dieta nu se schimbă dramatic, efectele benefice sunt exponențial mai mari. Iată și o listă de alimente bogate în zaharuri care mențin nivelul de energie pe tot parcursul zilei:

Fructe: cireșe, nectarine, grapefruit, mere, pere, struguri, portocale, prune, caise uscate, kiwi și piersici.

Legume: mazăre, morcovi, vinete, conopidă, broccoli, ceapă, salată,  roșii, fasole păstăi și ardei roșu

Cereale: 100% grâu integral, pâin de secară, tortilla de grâu sau porumb, quinoa, orez brun, fulgi de ovăz, tărâțe de ovăz, tărâțe de orz și bulgur.

  1. Somn și exerciții fizice

Somnul de proastă calitate (sau pur și simplu insuficient) îți slăbește sistemul imunitar. În plus, împiedică organismul din a-și reîncărca bateriile. Deși pare ciudat, exercițiile fizice ajută în procesul de energizare. Un studiu publicat în 2014 în “Journal of Sport and Health Science” a arătat că femeile care au inclus în rutina lor zilnică doar o oră de mers pe jos, au simțit o îmbunătățire semnificativă a calității somnului. Imaginează-ți ce efecte ar putea avea și asupra ta. În plus, exercițiile fizice eliberează endorfine, hormoni are acționează ca un catalizator pentru energia organismului.

  1. Întreabă medicul

Dacă suspectezi că oboseala pe care o simți nu are nicio legatură cu somnul, nutriția sau stresul, spune-i medicului despre simptomele tale. Poate fi un semn al unor afecțiuni serioase:

  • Anemie
  • Depresie
  • Anormalități ale tiroidei
  • Cancer
  • Diabet
  • Boli ale inimii
  • Infecții

Numai o evaluare medicală îți poate spune cu certitudine dacă una dintre aceste boli determină și nivelul scăzut de energie.